reklama

Cestujeme s pomocou GPS navigácie

GPS navigácia (hlavne do auta) zažíva rozmach. Prístroje sa s klesajúcou cenou stávajú dostupnejšími a počty predaných kusov stúpajú strmo hore. Nechcem suplovať recenzie jednotlivých modelov. Chcem sa s vami podeliť o zážitky a skúsenosti užívateľa, ktorý sa odvážil automobilovú GPS navigáciu aj skutočne použiť. Skúsenosti z týždenného cestovania neznámym, vzdialeným krajom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Toskánsko, prekrásny kraj v Taliansku. Cestaz Bratislavy do kraja Chianti (výborné červené víno) je dlhá približne1000 kilometrov. Chianti (alebo aj celé Toskánsko) treba prebrázdiťkrížom-krážom, stojí to skutočne za to.

Plánovanie cesty bez „skutočnej" mapy je nerozumné

Zdá sa to také jednoduché. Do navigátora zadáme počiatoka cieľ cesty, prístroj vypočíta trasu, zapneme navigáciu a môžemevyraziť. Každá navigácia je však len taká dobrá, aké dobré sú mapy, ktoréobsahuje. A mapy sú a ešte dlho budú hlavným problémom systému. Pretosi vypočítanú trasu ešte v kľude domova dobre prekontrolujte s pomocouskutočnej automapy. Ak trasa povedie napríklad menším mestečkom (kde bude trebaodbočiť), ktoré nemusí byť úplne správne zmapované, môže sa vám stať, že vássystém bude navádzať stále do tej istej ulice, do ktorej je reálne vjazdpovolený len z druhej strany. Ak plánujete dlhšiu trasu, snažte sa vyhnúťprechodom mestskými ulicami menších miest.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prejazdné body

Navigátor vie vypočítať trasu zvyčajne vo variantách:najrýchlejšia, najkratšia a ekonomická, čo je niečo medzi tým. Ale vámmožno niekto poradil vyskúšanú trasu zo Slovenska do Chorvátska cez Maďarskoa chceli by ste prístroj použiť pre navigáciu práve touto trasou. Alebopri kontrole vypočítanej trasy usúdite, že nie je pre vás optimálna. Vtedy jepotrebné vypočítanú trasu upraviť pomocou prejazdných bodov. Verte, žemodifikáciu trasy prejazdnými bodmi budete potrebovať. Pri výbere prístroja sapresvedčte, či je možné zadať aspoň 4-6 prejazdných bodov.

Navigácia - hlavne vypnúť systém TMC

SkryťVypnúť reklamu
reklama

RDS TMC je systém nepretržitého pozemného vysielaniadopravných informácií pre systémy automatickej navigácie. Stretnete sas ním napríklad v Rakúsku, alebo v Taliansku. Na Slovenskuzatiaľ nie. Navigátor vám naplánuje trasu po diaľnici, kde sa ale v časecesty vytvorí kolóna, alebo iný problém. Informáciu príjme navigátor a trasupresmeruje na vedľajšie cesty a vy sa problému vyhnete. Fantastické? Taksi predstavte, že v sobotu sa na diaľničnom obchvate Florencie vytvárajúkolóny a navigátor vás presmeruje priamo cez toto veľké a hlavnerušné mesto. Ak je preplnený diaľničný obchvat, čo potom ulice samotného mesta?Celé „hluboké nedorozumění" je v tom, že informácie o zápchach savysielajú pre diaľnice a hlavné trasy. Navigátor vám trasu presmeruje cezvedľajšie cesty, o ktorých nemá žiadne informácie, čo si umelý inteligentvysvetlí ako žiadne problémy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Moje skúsenosti hovoria o tom, že za „problém" bolapovažovaná „zápcha", ktorá spočívala v tom, že na cca 20-30 km diaľničnomúseku sa premávka namiesto obvyklých 100-110 km/h (áno, na preplnenýchtalianskych diaľniciach sa vám o 130-ke môže len snívať) pohybovala 15-20km/h. Ak idete 10-12 hodín v kuse, stále je to lepšie, ako odísť kvôlitomu z diaľnice na miestne kľukaté cestičky.

Druhým veľkým problémom používania TMC je (on-line)prepočítavanie trasy po prijatí dopravnej informácie. Po dobu prepočítavaniavás systém nenaviguje. Blížite sa k zložitej križovatke, kde by ste maliodbočiť a potrebujete presne vidieť, na ktorú z niekoľkých odbočieka tu zrazu počujete a vidíte len: „Prepočítavam".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výkonnosť navigačného prístroja sa počíta

Z hľadiska prístrojového vybavenia je dobráalternatíva PDA s GPS modulom plus navigačný SW s tými mapami, ktorépráve potrebujete. Výkonnosť (=výpočtová rýchlosť) PDA, resp. navigačného SW jeniečo, čo v praxi využijete. Ak sa netrafíte na správnu odbočku, resp.z iného dôvodu budete musieť ísť inou cestou, navigátor trasu on-lineprepočíta a bude vás navigovať ďalej. Rýchlosť prepočtu novej trasy jedôležitá najmä v mestách, kde sa smer mení často.

Navigácia - vopred sa pripravte (aj na veľké) problémy

Ak to s navigáciou chcete vyskúšať naozaj naostro,vopred sa pripravte na problémy. Vyskúšajte si navigáciu po pre vás neznámejkratšej trase povedzme na Slovensku. Za normálnych okolností by ste malinavigátor len počúvať, nemali by ste sa pozerať na obrazovku. Takže akdostanete pokyn „zabočte vľavo", vyhodíte smerovku a zatočíte. A tusa zrazu ozve „Prepočítať?", t.j.neodbočili ste podľa skutočného smerovania, ale podľa chybnej hlášky.

Prvoradá je bezpečnosť, používanie navigátora ju znižuje.Preto si treba jeho používanie natrénovať, naučiť sa v prípade nejasnostíspomaliť a opatrne sa pozrieť na displej s grafickým zobrazenímdopravnej situácie a odbočky, na ktorú vás smeruje.

Tiež môžete dostať pokyn odbočiť na odbočke, ktorá alereálne neexistuje. Vtedy treba z displeja vyčítať, na ktorú cestu vás chcenasmerovať a v reále pohľadať odbočku/cestu, ako sa tam dostať. Lenveľmi zriedkavo sa stane, že možnosť odbočiť na vypočítanú cestu skutočneneexistuje.

V každom prípade odporúčam skutočnú mapu pre trasu,ktorou budete cestovať a prípravu aj pre prípad, že vás navigátor dostanedo slepej uličky a bude sa musieť ďalej navigovať sami. Napokon, ajnavigátor sa môže pokaziť.

Navigácia znižuje bezpečnosť - uvedomte si to

Po čase si človek na navigátor zvykne. Pokyny „zatočtevľavo", „držte sa vpravo" budete dostávať aj keď ste na hlavnej cestea v zmysle odbočovania z jednej cesty na druhú smer nemeníte.Navigátor zvykne zobrazovať aj maximálnu povolenú rýchlosť v danom mieste.Pomaly sa do vašej mysle začne vkrádať pocit, že stačí sledovať navigáciua krútiť volantom :). To je najvyšší čas začať oveľa pozornejšie sledovaťdopravné značky. Pretože cesta, ktorá v navigátore vyzerá ako rovná(hlavná) cesta, môže byť v reále prerušená značkou STOP.

Neodpustím si nasledovnú poznámku: V rámcimarketingového vymývania mozgov výrobcovia súťažia v tom, ktoré zariadeniemá viac funkcií. A tak sú na trhu aj GPS navigácie zlúčené s mobilnýmtelefónom. To si naozaj nieviem predstaviť, ako toto môže niekto serióznepoužívať na navigáciu. Kto už len môže potrebovať, aby mu v zložitejdopravnej situácii, keď potrebuje navigačné inštrukcie, zazvonil telefón?

Záverom: bez GPS navigácie by sme našu dovolenkovú cestuv naplánovanom rozsahu rozhodne nemali šancu zvládnuť. Ak sa všakpotrebujete na GPS navigáciu skutočne spoľahnúť, nie je to také jednoduché, akosa môže na prvý pohľad zdať. Rozhodne si to treba vyskúšať v jednoduhšíchpodmienkach a v každom prípade byť pripravený na komplikácie.A keďže ide o vašu bezpečnosť, je dobré o rôznych typochkomplikácií vedieť dopredu a psychicky sa na ne pripraviť. Šťastnú cestu!

Tibor Pospíšil

Tibor Pospíšil

Bloger 
  • Počet článkov:  305
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Léta už tajím svoji příslušnost,k zemi co vyměnila hrubost za slušnost,bo se mi nelíbí morální předlohy,čili papaláši hrající si na Bohy. ...Upřímně řečeno trochu teskno mi je,že nám stačí DEMO-Demokracie.ˇ(c) Tomáš Klus Zoznam autorových rubrík:  Menej štátuTúlavé zápiskyÚvahyFinancieFinančná poradňaZábavná logikaNebuď ovcaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

23 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu