Predĺžený víkend v jordánskej Petre

4.7.2011 o 15:20 | Karma článku: 8.81 | Prečítané  2012-krát

Keď som minulú zimu doma oznámil, že jeden jarný cestovateľský predĺžený víkend strávime v Jordánsku, s nadšením som veru nepočítal. V arabskom svete prebiehajú revolučné udalosti a oblasť Blízkeho východu ani predtým nepatrila (snáď s výnimkou Izraela) k cieľom bežného slovenského turistu. Ak ste už nízkonákladovkami prebrázdili Európu a chceli by ste vyraziť na dobrodružnejšiu cestu, Jordánsko bude dobrá voľba. Prinášam informácie, ktoré by sa vám mohli zísť, plus nejaké fotografie, ktoré vás môžu motivovať k návšteve úžasného skalného mesta Petra.

Jordánsko je púštna krajina. Snáď s výnimkou severnej časti pri hraniciach so Sýriou bude púštny prach a piesok vašim verným spoločníkom. Do Jordánska sa slovenský turista vyberie zväčša len na fakultatívny výlet z Egypta a to práve do skalného mesta Petra. Je to škoda, pretože Jordánsko je cestovateľsky dobre zvládnuteľná krajina s vybudovanou turistickou infraštruktúrou.

Na návštevu je vhodné obdobie od marca do mája a potom niekedy na jeseň (október). V značne kopcovitej krajine sa dosť našlapete a vysoké letné teploty by vám to znepríjemnili. Z našich končín ponúka dobré ceny leteniek (cca 220,- euro spiatočná) maďarská letecká spoločnosť Malév z Budapešti. Lietajú na sever, do hlavného mesta Ammánu. Lacnejšie letenky môžete získať z ponuky na poslednú chvíľu z nemeckých letísk do Aqaby, čo je prímorské letovisko celkom na juhu krajiny pri Červenom mori. Kde sa dá dobre kúpať a potápať. Na vstup do Jordánska potrebujete vízum, ktoré si však bez problémov zakúpite na letisku za 20 euro na osobu. S prepočítavaním peňazí problém mať nebudete, jordánsky dinár (JD) stojí temer presne jedno euro.

Na cestovanie po krajine je veľmi vhodné prenajaté auto. Zo severu na juh (či opačne) je to približne 450 kilometrov. Cestná sieť je v dobrom stave, jazdí sa vpravo, domáci nejazdia nejako agresívne, smerovky sú aj v angličtine. Benzín stojí okolo 80 centov za liter. Ak sa obávate šoférovať, alternatívou môže byť prenájom auta aj s vodičom. Za túto pohodlnejšiu verziu zaplatíte okolo 80 euro za deň. Taxík z letiska v Ammáne do Petry stál v máji 68 euro (pevná cena vypísaná v cenníku na letisku). Z Aqaby do Petry je mnou odhadovaná cena okolo 40 euro. Keďže zrejme turistov v Jordánsku v poslednom čase ubudlo, oplatí sa ceny dopravy zjednávať, mnohí taxikári nám dávali celkom dobré ponuky s odôvodnením, že práce je málo. Autá taxislužby sú pohodlné a v dobrom stave.

Medzi hlavnými turistickými miestami (Ammán, Petra, Aqaba a podobne) jazdia aj klimatizované autobusy, ktoré sú najlacnejšou variantou dopravy.

So stravovaním sme nemali problém. Kebab, shawerma, falafel a iné jedlá arabskej kuchyne by mali chutiť aj bežnému Slovákovi. Arabské sladkosti sú síce skutočne poriadne sladké, ale nám chutili vynikajúco. Aj keď sme sa stravovali v miestnych pohostinských zariadeniach, či jedli stravu z bežných obchodov, zažívacie problémy sme nemali žiadne.

Hotelové ubytovanie sa dá zabezpečiť cez bežné internetové rezervačné centrály, ako je napríklad booking.com. Za dvojposteľovú izbu v hoteli veľmi dobrej kvality (3-4*) zaplatíte približne 60-70 euro na noc s raňajkami. Ubytovanie, hoci skromnejšie, sa dá zohnať aj za polovičnú cenu. V hlavných turistických oblastiach sa po anglicky dohovoríte bez problémov. Inde vám pomôže arabská pohostinnosť.

V Jordánsku sa dá zaujímavo stráviť aj týždeň, či dva. Okrem Petry a kúpania a potápania v Čevenom mori môžete vyskúšať Mŕtve more, púštne dobrodružstvo vo Wadi Rum, či spoznávanie mnohých historických a biblických pamiatok.

Na skalné mesto Petra si vyhraďte minimálne dva dni. V tomto skalnom komplexe žilo v čase jeho najväčšej slávy (na prelome letopočtov) okolo 30 tisíc ľudí. Do skál nie sú vytesané ich príbytky, pretože beduíni žili v stanoch. Dnes už žijú v prihľahlých dedinách a poskytujú turistické služby, hlavne prepravu pomocou oslov, koní a tiav. A tiež výrobu a  predaj suvenírov, či prevádzky čajovní a ľahšieho občerstvenia. Aj keď je skalný komplex skutočne rozsiahly a impozantný, je možné ho zvládnuť po svojich. Ak si chcete vyskúšať jazdu na ťave, z centra Petry k hlavnému vchodu ich beduíni presúvajú k večeru (okolo 17:00) a vtedy môžete dostať najlepšiu cenu.

Vstupenka do skalného komplexu vás bude stáť nezanedbateľných 55-60 euro (dva, či tri dni) na osobu. Stravovanie v komplexe poskytuje len jedna vysunutá reštaurácia 5* hotela (ceny som ani nepozeral), alebo jedáleň s bufetovými stolmi, kde sa najete za 10 euro na osobu. Fľaša vody (1,5 litrová) stojí euro. Ceny pre turistu v Petre sú približne 2x vyššie, ako v ostatných častiach Jordánska.

Ak sa rozhodnete stráviť v Petre viac ako jeden deň (a to by ste rozhodne mali), bývať budete vo Wadi Musa (Mojžišovo údolie), čo je mestečko, ktoré vzniklo ako turistická základňa pre Petru. Je vysoko nad hlavným vchodom, po celodennej túre v Petre na presun do hotela pravdepodobne použijete taxík. Tu sa treba naozaj zjednávať, pretože ako prvú vám ponúknu prestrelenú sumu, korektná cena je 2, max. 3 eurá. V samotnom mestečku (Wadi Musa) je okrem hotelov dostatok obchodov a reštaurácií slušnej kvality. Tu si nakúpite, či sa najete za ceny, porovnateľné so slovenskými.

Petra-01.jpg

Od hlavného vchodu vedie do areálu impozantná skalná tiesňava Siq

Petra-01a.jpg

Petra-02.jpg

Na konci tiesňavy sa vynorí asi najfotografovanejší objekt v Petre

Petra-03.jpg

Pokladnica. Len relatívne nedávno (tuším v roku 2005) odhalili historici účel tejto stavby. Je to hrobka.

 

Petra-04.jpg

Je až neuveriteľné, čo a v akom rozsahu dokázali ľudia pre 2000 rokmi vytesať do skál.

Petra-05.jpg

Živé taxi "Petra"

Petra-06.jpg

Taxi s klimatizáciou

Petra-07.jpg

Na niektorých miestach sú skaly krásne sfarbené. Kamienok s farebnými prúžkami na pamiatku nájdete aj sami, prípadne si nejaký môžete kúpiť.

 

Viac mojich fotiek z Petry nájdete tu.

 

 

Hlavné správy

EKONOMIKA.SME.SK

Rubeľ kolabuje, za hodinu centrálna banka minula miliardu dolárov

Za tri mesiace oslabil rubeľ o 20 percent, vo štvrtok prekonal historické rekordy.

EKONOMIKA.SME.SK

Načo automobilky vyrábajú hybridy, keď ich nikto nekupuje

Smernica EÚ o emisiách oxidu uhličitého po roku 2021 motivuje koncerny investovať do nových modelov, o ktoré je na trhu slabý záujem.

SPORT.SME.SK

Saganovi sťažia cestu za zeleným dresom, na Tour zmenili bodovanie

Peter Sagan vyhral tento rok bodovaciu súťaž, aj keď nezvíťazil v žiadnej etape.


Už ste čítali?