Spam; čím otravnejší, tým legálnejší

Autor: Tibor Pospíšil | 14.4.2013 o 17:47 | Karma článku: 13,52 | Prečítané:  3380x

Niektoré spoločenské konvencie sú postavené na hlavu. A hlavy tých, čo pri posudzovaní a rozhodovaní používajú o niečo viac rácia ako je priemer, to majú potom hodne ťažké. Spoločnosťou je napríklad tolerovaná nedovolená rýchlosť, kým jazda pod vplyvom alkoholu sa dostala až do zoznamu trestných činov. Z fyzikálneho, resp. biologického hľadiska je však miera nebezpečenstva týchto priestupkov opačná.

Výrobcov a predajcov tvrdých drog by spoločnosť najradšej vymazala z povrchu zemského, ale pri nevinnej spoločenskej udalosti sa vám môže stať, že budete považovaní za divných, ak si nešľahnete dávku spolu s ostatnými.  Samozrejme myslím na tvrdú drogu, ktorá je legálna a na jej predaji je závislý príjem štátneho rozpočtu.

No a podobne je to s nevyžiadanou poštou, či nevyžiadanou komunikáciou všeobecne. Za posielanie nevyžiadanej elektronickej pošty sa môžete dostať až do väzenia. Pričom nebezpečnosť, či otravnosť tejto aktivity je dnes vďaka technickým prostriedkom v podstate zanedbateľná. Ak spam nechcete, do svojej mailovej schránky ho dostávať nebudete. Áno, bude vás to stáť nejaké prostriedky, ale tie utratíte (len o tom neviete) aj za to, že štát vo vašom mene a za vaše peniaze proti spamu bojuje. Takže zaplatíte dvakrát, pretože štátny boj proti spamu je efektívny podobne, ako štátny boj proti nelegálnym drogám.

Čo ale paradoxne nedovolené, nieto ešte postihované či trestné nie je, je oveľa otravnejšia forma elektronického obťažovania. Telefonický marketing, rôzne telefonické ankety a podobné nevyžiadané formy on-line komunikácie. Kým u e-mailového spamu je odosielateľa ťažké vypátrať, telefonickí otravníci sú identifikovateľní veľmi ľahko. Tento svet je závislý na raste HDP, takže otravné aktivity, ktoré vás dokážu dotlačiť k tomu, aby ste si kúpili niečo drahé, či veľmi nevýhodné (s výhodnou ponukou vám nikto volať nebude, na to môžete vziať jed) sú štátom tolerované, ak nie priamo podporované.

Možno je dobré si uvedomiť, že telefonický spam, podobne ako ten e-mailový, je forma podnikania. Volajúci rozhovor s vami predáva za peniaze. Ak s rozhovorom súhlasíte, dobrovoľne volajúcemu poskytujete niečo, čo on speňaží. Aby ste ma nepochopili zle: nemám problém niekomu poradiť, či pomôcť bez nároku na odmenu a aj s využitím svojich iných zdrojov. Ale oni sa telefonickým otravovaním priamo živia. Je to zväčša ich hlavná podnikateľská aktivita. Ktorej obsahom je len a práve predaj informácií, ktoré im bezplatne poskytnete.

Odo mňa asi nikto nečaká, že by som teraz volal po regulácii telefonického spamu. Osobne to riešim tak, že volajúcej strane dám jasne na vedomie, že ma otravuje, že spôsob jej obživy je mi odporný. Formulácie volím podľa aktuálnej nálady, takže si viem predstaviť aj to, že po niektorom takomto telefonáte so mnou zrovna dobrú náladu mať nebudete.

Mal by som pre obchodníkov s otravnými telefonátmi návrh. Chápem, že to vyznie možno naivne, ale len pre predstavu, ako uvažuje voľnotržný jehovista. Dnes existujú audiotextové telefónne čísla. Od informácií o vlakových spojeniach až po telefonický sex s náruživou brigádujúcou študentkou, audiotextová ponuka je široká. Audiotextové čísla sú rozdelené do skupín podľa toho, koľko stojí volanie na konkrétnu službu.

No a ja by som tento postup navrhoval použiť aj v opačnom smere. Totiž telefonát, ktorý za dnes existujúcich okolností považujem za nechutne otravný a obťažujúci, by som zrejme posudzoval diametrálne odlišne, keby prišiel z telefónneho čísla so sadzbou povezdme 50 eur za minútu hovoru. Na moje konto samozrejme. Aký milý a ústretový by som dokázal byť, to by ste sa čudovali. Tie čísla by mohli byť rozdelené podľa príjmu za minútu prijatého hovoru. Začínalo by to povedzme na eure za začatú minútu, potom 5, 10, 20 až povedzme po tých 50 eur za začatú minútu hovoru pre adresáta volania. A človek by si mohol u svojho telefónneho operátora nastaviť, hovory ktorých cenových kategórií mu môžu prepojiť.

Toľko návrh z ríše sci-fi. Ale s ohľadom na dobré mravy, neskúsili by ste vy, telefonickí otravovači, pouvažovať aspoň nad web stránkou, kde by človek, ktorý nemá záujem byť súčasťou vášho biznisu, mohol zaregistrovať svoje telefónne číslo a potom by ste mu proste nevolali ani s najúžasnejšou investičnou ponukou, ktorá sa opakuje len raz za 100 rokov?

A čo vy, telefónni operátori? Nenapadlo vás sa odlíšiť od ponuky konkurencie napríklad tak, že by ste klientovi neprepájali otravné telefonáty? Na začiatok aspoň tie priamo od vašich pracovníkov so super ponukami?

Na záver vážnejšie: mohol by niekto znalý, povedzme do diskusie napísať niečo o právnych súvislostiach nevyžiadaných telefonátov? Aké možnosti mi dáva súčasný právny poriadok pri obrane pred takýmito otravnými volaniami? A naopak: čo mi hrozí, keď budem mať skutočne zlú náladu a volajúcemu svoje rozhorčenie dám najavo spôsobom, ktorý on bude považovať za slovnú inzultáciu?

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer má nových podpredsedov, delegáti podporili aj Kaliňáka (minúta po minúte)

Dušan Čaplovič a Pavol Paška končia ako podpredsedovia strany.

KOMENTÁRE

Fico ako Trump. Nekorektný a ukričaný

Šéf Smeru oznámil, že politická korektnosť na Slovensku končí.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.


Už ste čítali?