Ako vás manipulujú ohľadne leteckej bezpečnosti

Autor: Tibor Pospíšil | 12.8.2013 o 20:02 | Karma článku: 13,86 | Prečítané:  16198x

Hlavnou úlohou médií by malo byť informovať o realite. Čoraz častejšie sa však môžete stretnúť s tým, že médiá sa snažia realitu vytvoriť. Ponúkam vzorový príklad, pri ktorom nemám pochybnosť o tom, že redaktor Trendu poznal aj druhú stranu mince, ale článok úmyselne napísal tak, aby v záujme vysokej čítanosti vyznel inak.

Je to z veľkej časti aj marketingová stratégia firmy Ryanair, vyzerať lacno. Od výzoru ich web stránky, cez dizajn interiéru lietadiel, až po obliekanie riaditeľa spoločnosti na verejnosti. Obúvať sa do tejto firmy patrí v istých kruhoch k bontónu.

K predštartovnej procedúre v leteckej doprave patrí určenie množstva paliva, ktoré bude do lietadla natankované. Príliš veľa paliva má vplyv na váhu lietadla a teda aj na spotrebu počas letu. Ekonomicky racionálna voľba je natankovať čo najmenej paliva. Čo môže byť nebezpečné a preto je v súvisiach predpisoch podmienka na minimálne množstvo paliva, ktoré musí byť v lietadle po pristátí. Problém je, že doba letu môže byť neočakávane predĺžená nepriaznivým počasím, či nutnosťou pristáť na alternatívnom letisku v prípade, že sa pristátie na plánovanom cieľovom letisku nepodarí (kvôli počasiu, alebo technickým problémom na letisku).

Ryanairu sa kladie za vinu a špeciálne španielsky letecký úrad veľmi pozorne sleduje práve túto spoločnosť, či dodržiava pravidlo o povinnom minimálnom zostatku paliva po pristátí. Samozrejme hlavne v prípadoch, že lietadlo muselo pristáť na inom letisku v dôsledku presmerovania kvôli počasiu či iným problémom.

Tomuto obvineniu sa venuje článok Trendu s jasným nadpisom.

Prečítajte si článok pozorne. Poznačte si, akú emóciu vo vás vyvolal. Ako článok ovplyvnil váš názor na spoločnosť Ryanair.

A teraz si spoločne prejdime správu z vyšetrovania jedného prípadu, pri ktorom bolo kvôli nepriaznivému počasiu nutné presmerovať pristátie lietadiel z letiska v Madride na okolité letiská.

During these diversions (seventeen in all), four emergency declarations were made due to fuel. Of these four emergency declarations, three involved the airline Ryanair.

Presmerovaných lietadiel bolo 17. V prípade, že posádka lietadla zistí, že pristane s množstvom paliva, ktoré je pod minimálny požadovaný objem, podľa predpisov musí riadeniu leteckej prevádzky ohlásiť mimoriadnu situáciu. Zo 17-tich lietadiel tak urobili štyri, pričom tri z týchto liedatiel boli lietadlá Ryanairu.

In fact two of the three Ryanair aircraft landed with a fuel amount in excess of final reserve despite having declared an emergency

Dve z troch posádok Ryanairu však ohlásili mimoriadnu situáciu v rozpore so skutočnosťou. Teda nedostatok paliva malo v skutočnosti len jedno lietadlo Ryanairu.

According to TACC Valencia's report involving ATM safety events and incidents, four aircraft diverted to LEAL reported being low on fuel without declaring an emergency.

Pri následnej kontrole sa však zistilo, že z nedostatočnou zásobou paliva pristáli štyri iné lietadlá, ktoré si však svoju povinnosť, ohlásiť mimoriadnu situáciu, nesplnili.

 

Takže sumárne:

Ryanair lieta s čo možno najnižším množstvom paliva. Vyhlásenie mimoriadnej situácie z dôvodu nedostatku paliva často používa na vynútenie si prednostného pristátia. Ale v porovnávacom prípade zo štyroch lietadiel iba jedno skutočne pristálo z podlimitným množstvom paliva.

Zato iné štyri lietadlá (zo 17-tich skúmaných v danom incidente) mali ohlásiť problémy s palivom, ale neurobili tak. Prečo? Chceli sa vyhnúť vyšetrovaniu, alebo nebodaj nesprávne spočítali množstvo paliva? To nevieme. Pretože to nie je mediálne zaujímavé.


Záver nech si urobí každý sám za seba. Ak máte záujem o neskreslené informácie ohľadne leteckej bezpečnosti, odporúčam stránku, z ktorej je citovaná správa o incidente v Madride. Pretože som presvedčený, že čítanosť tejto stránky je silne závislá na prezentovaní neskreslených informácií. Aspoň taký názor som získal po prečítaní popisov desiatok incidentov.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Hofer neprehral, to len populizmus porazil sám seba

Víťazstvá radikálov či populistov nie sú samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?