Duševné vlastníctvo prenajatej hotelovej izby

Autor: Tibor Pospíšil | 26.9.2013 o 10:11 | Karma článku: 7,38 | Prečítané:  1406x

Zástancovia duševného „vlastníctva" sú ľudia, ktorí presadzujú vynucovanie verejného záujmu aj v prípadoch, kde na jeho vynútenie treba ísť hlavou proti múru, presnejšie hrubým násilím proti novo vzniknutej realite, proti technologickému pokroku, proti prírodným zákonom. Títo ľudia si svoju subjektívnu túžbu a iracionálu vieru v to, že ich násilné konanie je vo verejnom záujme racionalizujú tým, že vybudovali sofistikovaný, ale reálne v základoch sporný koncept duševného „vlastníctva". Ponúkam ďalší príklad, na ktorom budem demonštrovať rozpory medzi želaniami a realitou.

Prakticky si iba kupujete možnosť prehrať alebo prečítať. Asi rovnako, ako keď si prenajímate byt alebo hotelovú izbu. Aj keď smiete v kuchyni variť, v práčke prať, sledovať televíziu a spať v posteli, tak sa tento priestor nestáva vaším majetkom.

Hotely Ritz sú drahé luxusné hotely, kde jedna noc stojí stovky eur. Ale technologický pokrok spôsobil, že si izbu hotela Ritz, konkrétne zariadenie izby, môžete skopírovať do svojho nového 7-D prehrávača a potom plne funkčnú kópiu rozvinúť v ľubovoľnom priestore. Našetril som si teda na jedno ubytovanie v hoteli Ritz. Na recepcii som podpísal záväzok, že si izbu nebudem kopírovať do 7-D prehrávača. Ja som však celý pobyt v hoteli využil práve na to, aby som si urobil kópiu. Úplne jasne a bez akýchkoľvek pochybností som porušil svoj záväzok.

Biznis hotelového ubytovania sa zásadne zmenil. Nové hotely majú izby úplne bez vnútorného vybavenia. Hosť si prenajme izbu-priestor a v ňom pomocou 7-D prehrávača rozvinie vnútorné vybavenie podľa svojho gusta. Niekto vlastnú kópiu vlastného bytu, niekto hotelovú izbu z platených katalógov pre 7-D prehrávače, niekto izbu z open-source databázy, ktorú plnia nadšenci hotelového dizajnu. No a niekto si tam rozvinie skopírovanú hotelovú izbu hotela Ritz.

V hoteloch Ritz sú ale často ubytovaní mocní tohto sveta a čo by nespravili pre svoj obľúbený luxusný priestor. Okrem externej „motivácie" to robia aj z vlastného presvedčenia. Pretože sa im ťažko trávi skutočnosť, že luxus ubytovania v hotelovej izbe značny Ritz si zrazu môže dovoliť oveľa viac ľudí.


A tak sa upravia zákony a súvisiace predpisy. Ochranný zväz hotelový (OZH) robí kampane v školách, na internete. Cukor a bič. Jedna kampaň sa vás snaží po dobrom presvedčiť, iná sa vám vyhráža. Z novo postavených hotelov bez vnútorného vybavenia sa po novom platí poplatok pre OZH. Agenti OZH v doprovode štátnej polície chodia robiť razie v súkromných priestoroch podobných hotelov. Podľa nového zákona majú právo násilne vstúpiť do priestoru, ktorý patrí low-cost hotelu a ktorý ste si prenajali a riadne za prenájom zaplatili. Aby sa tam presvedčili, že ste si zo 7-D prehrávača nerozvinuli chránený vzor izby hotela Ritz.

Pri jednej takej razii narazia na vnútorné vybavenie, ktoré sa nápadne podobá na izbu hotela Ritz. Ubytovaný hosť však zásadne odmieta, že by niekedy býval v hoteli Ritz, žiadny záväzok nekopírovať izbu nikdy určite nepodpísal. Ale podľa dnes platných zákonov každý občan musí presne poznať výzor chránených hotelových izieb. Neznalosť zákona a chráneného dizajnu hotelových izieb neospravedlňuje. Hosťa odvádzajú v putách podobne, ako niekoho, kto vám ukradol peňaženku. Vlastne nie, toho by v putách neodviedli, pretože neviete dokázať, že ste v peňaženke mali sumu, ktorá prevyšuje hranicu, za ktorou sa to považuje za trestný čin. Tako je to len priestupok.

 

Zaujímavým paradoxom celého hotelového problému je to, že 7-D prehrávače vyvinuli a do komerčnej produkcie zaviedli práve luxusné hotelové reťazce. Výstavba a vybavenie luxusného hotela je veľmi drahá záležitosť a preto tieto hotely boli len v malom počte miest, kde chodí dosť zákazníkov cieľovej klientely. Ale dnes je to iné. Izbu hotela Ritz si môžete objednať aj v Plaveckom Štvrtku. Ritz má zmluvu s miestnym majiteľom sociálnych holobytov. Pán Horváth má licenciu a v svojich priestoroch vám rozvinie požadovaný dizajn luxusnej hotelovej izby. Ubytovanie stojí stále rovnako, ako v reálnom hoteli Ritz. Akurát teraz má luxusná hotelová sieť násobne vyššie príjmy, pretože dnes si môžete byť ubytovaný v izbe hotela Ritz v temer ľubovoľnom mieste na svete.


To, čo hotelu Ritz spočiatku prinieslo významné rozšírenie možností poskytovať ubytovanie zároveň spôsobilo, že luxusnú izbu si môže vo vlastnom priestore vytvoriť každý. Za normálnych okolností by sa luxusné hotelové reťazce museli prispôsobiť realite a (možno aj zásadne) zmeniť svoj biznis model. V štátom regulovanom priestore majú (ja dúfam, že dočasne) však aj inú možnosť. Nechať zakázať realitu. Obmedziť využívanie technologického pokroku tak, že zásadné rozšírenie možností ich podnikania nebude kompenzované tým, že takto podnikať tiež môže oveľa viac subjektov, ako pred realizáciou zásadnej technickej inovácie.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Hofer neprehral, to len populizmus porazil sám seba

Víťazstvá radikálov či populistov nie sú samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?