Skeptikova púť na extrémny okraj Európy

Autor: Tibor Pospíšil | 25.6.2016 o 15:32 | (upravené 25.6.2016 o 15:39) Karma článku: 10,38 | Prečítané:  4297x

Cestovateľské zážitky z púte až na samotný okraj Európy, kde dokážu (pre)žiť len ozajstní extrémisti. Našťastie skôr úsmevné príhody z extrémistami odrody uradnikus byrokratikus.

Ako pokročilý lovec cenovo prístupných leteniek som nezaváhal. Fínska spoločnosť Finnair plánovala otvoriť novú linku z Helsínk na Špicbergy. Ponúkla výhodnú cenu s odletom (aj) z Prahy s jedným krátkym prestupom v Helsinkách. Ideálna letenka. Finnair plánoval, ale nevydalo. Jedného smutného dňa som si našiel v pošte mail s informáciou, že let HEL-LYR bol zrušený. Letecká spoločnosť vraj nezískala potrebné povolenia. Nemal som veľmi čas využiť európsku ochranu spotrebiteľa, letenky som teda stornoval.

Boli sme však už dosť rozbehnutí a tak som kúpil nové letenky so škandinávskou spoločnosťou. Opäť z Prahy, ale s dvoma prestupmi a celkovým časom cestovania cez 12 hodín. V Prahe, pri podávaní batožín sme boli upozornení, že v Osle si budeme musieť batožinu zobrať na páse, prejsť colnou kontrolou a batožiny podať na vnútroštátny let OLS-LYR opätovne. Viem, bežná prax od Japonska cez USA až do Brazílie. Ale v rámci schengenského priestoru nepoteší.

Pred pristátím v Osle dva krát opakujú informáciu, že tento let bol vybraný do špeciálneho režimu a ani tí, ktorí pokračujú ďalším letom v rámci Nórska si batožinu manuálne prekladať nemusia. Hurá! Zdravý rozum zvíťazil nad byrokraciou. Ale len do momentu samotného výstupu z lietadla. Prepáčte, mylne sa vás informovali, takže pekne po batožinu k pásom. Naše batožiny na pás nevyšli. Pýtam sa pracovníčky SAS, že kde je problém. Máme vraj priamy let na Špicbergy a batožina bude preložená automaticky.

Musíme už „vystúpiť“ z letiska a znova sa vrátiť cez bezpečnostnú kontrolu. Sú naozaj dôslední. Proste nemecký „gestapo“ štýl. Máme čas, nikam sa neponáhľame, takže nás tak ľahko nerozhodia. Prichádzame na domáci terminál (lety v rámci Nórska). Pivečko za 99 NOK (cca 11 eur), ostatné ceny podobné. Vitajte v Nórsku.

Ako fanúšik leteckej dopravy – extrémista, sledujem tabuľu s plánovaným odletmi. Ten náš tam stále nie je. Let miestnou nízkonákladovkou do tej istej destinácie tam je. Opäť konverzácia s milou tetuškou z SAS: Váš let odlieta z medzinárodného terminálu, pretože je to priamy let. Celkom potešujúca informácia, pretože sa tým vysvetľuje záhada z batožinami. Teraz už verím, že ich preložia na náš posledný let.

Pri vstupe na medzinárodný terminál je veľký Duty Free obchod. Napadá ma, že v tej zime sa nám bude hodiť nejaká ploskačka. Chvíľu mám problém si vybrať z ponuky kvalitných liehovín za dobré ceny. Postojím 10 minút v rade na pokladňu, pípnem palubnou vstupenkou a dozvedám sa, že si tu nenakúpim. Náš let je totiž vnútroštátny.

A tak pokračujeme medzinárodným terminálom na odlet vnútroštátneho letu. Brány sú tu označené písmenkom E a odlietajú odtiaľto lietadlá do Paríža, Bruselu, Amsterdamu .... Náš vnútroštátny len odlieta však z brány F19. Ktorá je ..... (nás to už nemohlo nijako rozhodiť) ....... za pasovou kontrolou. Špicbergy sú síce súčasťou Nórska, ale budú zrejme mimo schengenského priestoru.

Kľudne prechádzame pasovou kontrolou a podľa smerových tabúľ ideme ku bráne F19. Pri obrazovke s údajmi o odlete nášho lietadla už však svieti označenie E19. Áno, sme v progresívnej časti Európy, aj označenia odletových brán si tu môžu vybrať svoju vlastnú písmenkovú identitu. Naša brána si vybrala písmenko s kúskom paličky dole naviac. Asi preto, že cieľová destinácia sa jej nezdala dostatočne mimo schengen.

Na Špicbergoch pristávame podľa plánu, 30 minút po polnoci. Vítajú nás slniečkom na oblohe a tak dúfame, že hotelová izba bude mať dostatočne tmavé závesy.

Už o pár hodín nastupujeme na loď, na náš prvý výlet. Cesta je dlhá, na palube zima a tak sa započúvam do rozhovoru dvoch spolucestujúcich. Prvý je občan Belgicka, ktorý žije v Osle a pýta sa druhého, odkiaľ je. Odpovedá mu Slovák, ktorý žije už temer 20 rokov vo Fínsku s tiež ho zlákal priamy let z Helsínk. Ktorý mu potom presmerovali cez Oslo. Títo dvaja sa bavia o zmysle prijať občianstvo svojej druhej domoviny. Belgičan nórske občianstvo má, do mierne trápnej situácie sa vraj dostáva pri návrate do Nórska, keď pasovák zdvíha obočie nad faktom, že osoba s nórskym občianstvom nehovorí nórsky. Slovák fínske občianstvo nemá, vraj načo. A to je na výlete so svojou fínskou manželkou a fínskym synom.

Keď príde reč na oblasť profesionálneho pôsobenia, fínsky Slovák hovorí, že pracuje pri fínskej reprezentácii a chystá sa na olympiádu do Ria. Nie, vraj fínske občianstvo potrebujú športovci, ostatní členovia tímu nie. Tak toto je presne Európa na ten spôsob, ktorý je blízky mne. Na to, aby sa ľudia medzi sebou dohodli, nepotrebujú žiadnu strešnú nadnárodnú organizáciu. Však aj v požičovni áut na druhom konci sveta vídavam, že majú vzory vodičských preukazov zo všetkých krajín a vedia si pozrieť, že im predkladám plus-mínus rozpoznateľný doklad. Áno, u pasov, či ID dokladov je potrebný väčší stupeň istoty. Ale aj to je už vyriešené na celosvetovej úrovni (platobné karty).

Na lodi majú voľne dostupný časopis a tak sa začítam. Zaujal ma článok o multikultúrnej povahe hlavného (a v podstate jediného) mesta ostrovov s ľahko zapamätateľným názvom Longyearbyen. Článok je ale zrejme z produkcie miestnej pobočky strany Ľudová strana – Naše Nórsko. Pretože sa v ňom rieši problém, že počet cudzincov v meste rastie rýchlejšie, ako počet Nórov. Majú to spočítané do posledného občana (odhadom max. 2000 obyvateľov). A tak sa dozvedám, že v meste žije okrem 1467 Nórov aj 117 občanov Thajska a 41 občanov Filipín. Srdečne pozdravujem jedného občana Slovenska a tiež šiestich občanov bratskej Českej republiky.

Inak sa v článku píše o potrebe vládnych aktivít, smerujúcich k zvýšeniu počtu nórskych obyvateľov mesta. Odporúčam súdruhom novinárom z denníka Neomarxistu, aby išli fašistom na Špicbergy vysvetliť, že multi-kulti rozhodne neznamená rozpočítavanie obyvateľov na Nórov a neNórov a už vôbec nie snahy o zníženie podielu neNórov.

Čo im však už radšej neodporúčam, je ten náš lodný výlet. Smeruje totiž do (dnes už opusteného) baníckeho mestečka Пирамида (Pyramiden). Ruského mestečka, aby bolo jasné. Už náš sprievodca na lodi (inak hovoriaci plynulo anglicky) mi bol podozrivý. Keď sa zvítal z miestnym sprievodcom čistou ruštinou, bolo mi už všetko jasné. Však ja som vlastne na výlete Nórsko-ruskej družby!

Akokoľvek som stále dosť proti-rusky naladený, ľudia, ktorí tu pracovali ako baníci (a v ešte funkčnom mestečku Баренцбург / Barentsburg stále pracujú) majú môj rešpekt. Samozrejme aj ostatní obyvatelia Špicbergov. V lete je to samozrejme super úlet z globálne sa otepľujúcej Európy, ale ako to prežijú v zime, to je pre mňa záhadou. Lebo Špicbergy sú skutočne extrém.

Pri odchode z krátkeho, ale krásneho výletu registrujem, že v našom hoteli bol zraz extrémych priaznivcov hromadnej dopravy. Aj sa mi zdalo, že sa tam mihol zástupca Slovenska, poslanec Juraj Droba. Ale nemám odvahu opustiť izbu, kým hromadných extrémistov neodvezie na letisko autobus. Cena jedného lístka na autobus je 75 nórskych korún, náš taxikár si pýta 140 (za celé taxi).

Ak to nebol poslanec Droba, tak špeciálne pre neho preklad: Taxi od hotela Carlton v Bratislave (resp. iného s cenou izby 200 eur za noc)  na letisko stojí 10 eur. Ale v hoteli ubytovaní hostia pri odchode použijú verejnú dopravu s cenou lístka 5 eur na osobu. Proste pravoverní extrémisti.

Kto by mal záujem o fotodokumentáciu z nášho extrémistického výletu, tak sa môže pozrieť sem.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Hofer neprehral, to len populizmus porazil sám seba

Víťazstvá radikálov či populistov nie sú samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?