Keď leteckej spoločnosti spadne IT systém

Autor: Tibor Pospíšil | 7.9.2016 o 15:39 | (upravené 8.9.2016 o 8:00) Karma článku: 5,06 | Prečítané:  1333x

... lietadlá zostanú na zemi a cestujúci na vlastnej koži pocítia silu závislosti modernej spoločnosti na centralizovaných informačných technológiách.

Keď som nedávno čítal o výpadku informačného systému americkej leteckej spoločnosti, v duchu som si hovoril, že to by som ako cestujúci zažiť nechcel. V pondelok večer miestneho času v Seattle, dobrú hodinu pred plánovaným odletom už pristaveného lietadla, sa cestujúcim prihovoril pracovník britskej leteckej spoločnosti s oznamom, že spoločnosť postihol globálny výpadok IT systémov a že tým bude ovplyvnený aj náš let.

Z reakcií spolucestujúcich som usúdil, že oznamu nevenovali pozornosť, alebo nepočuli o nedávnom probléme americkej spoločnosti. Ja mám zasa až neželane veľa skúseností s podobnými patáliami, takže som len sucho aktivoval svoje informačné prostriedky a začal sa pripravovať na riešenie komplikácií, ktoré nám z toho vyplynú.

V čakárni (gate) to začalo šumieť až s približujúcim sa časom odletu. Pre mňa bol prekvapením a zážitkom prístup posádky lietadla. Keď letušky začali obchádzať cestujúcich s ponukou vody, džúsu, keksíkov a podobným občerstvením, muselo byť snáď už každému jasné, že problém je väčšieho rozsahu.

V priestore sa objavil kapitán lietadla a zrozumiteľne informoval o vzniknutej situácii. Informačný systém spoločnosti havaroval ešte v dobe, keď prebiehal check-in a tak niektorí cestujúci mali palubné vstupenky vypísané ručne. Dnes sa bez funkčného IT systému kdesi v Londýne nedá začať ani nástup do lietadla. Boli sme informovaní, že posádka spúšťa záložný plán, manuálny systém. To však proces nástupu môže predĺžiť aj o niekoľko hodín.

Vedúca kabíny obchádzala jednotlivé skupinky čakajúcich cestujúcich a aktívne sa pýtala, či chápu situáciu, či je všetko jasné, prípadne sa snažila odpovedať na otázky. So záujmom som sledoval reakcie niektorých spolucestujúcich, ktorí sa len ťažko zmierovali s tým, že dnes bez funkčného IT systému lietadlo len tak ľahko neodletí. Chápem, že posádky lietadiel sú na kritické situácie trénované. Ale aj tak ma (pozitívne) prekvapila krízová komunikácia. Marketing v prospech spoločnosti priamo na „bojovom poli“.

V duchu som si predstavoval, ako v Londýne, kde bola v tom čase noc, prevádzka IT budí špecialistov a štartuje krízové scenáre. Svojho času som k bankomatom istej banky podobne vstával častejšie, ako ku vlastným deťom. Kedysi boli ľudia závislí najmä od počasia, či iných prírodných podmienok. Dnes sme závislí na moderných technológiách. Neviem ako vtedy, ale dnes hodne ľudí potrebuje identifikovať vinníka situácie, do ktorej sa dostali pričinením prostej zhody náhod a nepriaznivých okolností.

Tiež by ma zaujímalo, ako sa podarilo dostať domov slovenským a českým spolucestujúcim, ktorí sa v tejto situácii ocitli bez znalosti cudzieho jazyka. Riešiť následky 4-hodinového meškania na letisku Heathrow nie je vôbec príjemná skúsenosť. Ale istotne sa človeku môžu prihodiť oveľa horšie veci, takže ja som si odniesol hlavne zážitok z krízovej komunikácie posádky lietadla britských aerolínií.

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Počet pohotovostí má klesnúť na polovicu

Ministerstvo zdravotníctva chce pohotovosti presunúť najmä do nemocníc, kde majú byť prepojené s urgentnými príjmami.

KOMENTÁRE

Aká môže byť cena za rušenie pohotovostí

Z reality sa nedá odmyslieť ani zneužívanie pohotovostí.


Už ste čítali?