Tibor Pospíšil
Je cestovka BUBO skutočne odkázaná na takéto praktiky?
Cestou, necestou, narazil som na takúto ponuku vraj renomovanej cestovnej kancelárie. Nie som cieľová skupina cestovania cez cestovku, ale aj tak.
Léta už tajím svoji příslušnost,k zemi co vyměnila hrubost za slušnost,bo se mi nelíbí morální předlohy,čili papaláši hrající si na Bohy. ...Upřímně řečeno trochu teskno mi je,že nám stačí DEMO-Demokracie.ˇ(c) Tomáš Klus Zoznam autorových rubrík: Menej štátu, Túlavé zápisky, Úvahy, Financie, Finančná poradňa, Zábavná logika, Nebuď ovca, Súkromné, Nezaradené
Cestou, necestou, narazil som na takúto ponuku vraj renomovanej cestovnej kancelárie. Nie som cieľová skupina cestovania cez cestovku, ale aj tak.
... lietadlá zostanú na zemi a cestujúci na vlastnej koži pocítia silu závislosti modernej spoločnosti na centralizovaných informačných technológiách.
Cestovateľské zážitky z púte až na samotný okraj Európy, kde dokážu (pre)žiť len ozajstní extrémisti. Našťastie skôr úsmevné príhody z extrémistami odrody uradnikus byrokratikus.
Aj keď ekonómovia hlavného prúdu nás presviedčajú, že pri klesajúcich cenách spotrebiteľ odkladá svoje nákupy, ja si myslím, že tohoročný ďalší pokles cien leteniek prinesie nové rekordy v počte prepravených cestujúcich.
S pobavením sledujem snahy vzorných voličov odôvodniť, prečo ich politici potrebujú vlastné lietadlá, a nemôžu používať komerčné linky. Ja radšej pridám pár rád, ako sa k lepšiemu sedadlu v lietadle môžete dopracovať aj vy.
Kedysi dávno sa letenka dala kúpiť len cez cestovné agentúry, ktoré mali prístup do globálnych (je ich viac) rezervačných systémov. Dnes tento prístup má každý, kto disponuje pripojením do internetu. Konkurencia v leteckej doprave je enormná, počty cestujúcich (predaných leteniek) neustále stúpajú. Nie je cieľom tohto článku rozoberať príčiny, ale upriamiť vás na prostý fakt, že dnes môžete po svete lietať za ceny, ktoré sú zlomkom (polovica, tretina) cien bežných. Takže ako na to?
Tento článok nebude o právnych možnostiach odškodnenia. Bude o situácii, kde vám žiadny právnik nepomôže. O súvislostiach a vašich reálnych možnostiach práve v tom čase, keď musíte vyriešiť úlohu, ako sa dostanete do vašej cieľovej destinácie, alebo ako budete pokračovať, ak vám zrušia, či zásadným spôsobom posunú plánovaný odlet.
Sedím v kancelárii v Bratislave, pozerám z okna a vidím to, pred čím som len v pondelok s odretými ušami unikol z New Yorku. Býva dobrým zvykom nadávať v štýle „to sa môže stať len na Slovensku“. Keď si čítam komentáre, požadujúce spojazdnenie dopravy, uvažujem nad tým, ako by sa ich autori cítili začiatkom týždňa v NY.
Aurora borealis, Northern lights. Isto ste už natrafili na krásne obrázky nočnej oblohy so zelenými „čmuhami“, zachytávajúce veľmi zaujímavý prírodný úkaz. Na internete sa o tomto fenoméne dočítate mnoho informácií, ja sa pokúsim odpovedať na praktické otázky typu kedy a kam až treba vycestovať, aby bol zážitok viac-menej zaručený. A doplniť informácie, ktoré sa normálne nedočítate.
Nie je to tak dávno, čo sa letisko v Bratislave stalo súčasťou lokálnej cenovej šarvátky. Nechcem teraz hodnotiť fakt, že BTS sa po Košiciach ako druhé slovenské letisko dostalo na leteckú mapu klasických leteckých spoločností. Ale nečakal som, že sa toto letisko tak rýchlo dostane na mapu chybných tarifov diaľkových leteniek.
Zaujal ma Tomášov článok o spôsobe cestovania „na študenta“. Na prvé prečítanie ma zarazil rozpočet na ročnú cestu okolo sveta. 10000,- eur mi prišlo vzhľadom na daný spôsob cestovania veľmi veľa. Ja toľko času nemám a preto cestujem lacnejšie, ale zato pohodlnejšie. Potom som však pochopil, že 365 dní a nocí sa nedá len tak oklamať, a Tomášov rozpočet predsa len bude šetriaci.
Mnohí z vás istotne už počuli z rozprávania a nemnohí žiaľ majú aj osobné skúsenosti s patáliami so zatúlanou batožinou pri ceste lietadlom. Špeciálne pre tých, čo radi nadávajú na nemenovanú nízkonákladovku: môže byť horšie. Oveľa horšie. Keďže som (určite nie s nadšením) nedávno získal nejaké know-how, spíšem zopár poznámok, či rád pre tých, čo ich to ešte len čaká.
Z cestovateľkého hľadiska je Lotyšsko veľmi zaujímavá krajina. Oplatí sa tu stráviť už i zopár hodín, ale za priaznivých okolností tu môžete stráviť aj dovolenku. Historické centrum Rigy, pláže baltského mora, prírodné krásy okolo Siguldy. Staršie ročníky si oprášia svoju školskú ruštinu, mladí sa bez problémov dohovoria anglicky. A to všetko v cenových reláciách, ako ich poznáme na Slovensku. Paríž, Londýn, Amsterdam .... tam chodí každý. Takže hor sa do Rigy.
Je to už dávnejšie, čo sa košické letisko dostalo na mapu klasických leteckých spojení s možnosťou cestovať do celého sveta. Doteraz to kvôli cenám leteniek bola alternatíva skôr pre obchodných cestujúcich. Teraz je to prvý krát, čo vidím "normálnu" cenu aj z košického letiska. Okrem Philadelphie by sa snáď dalo za podobnú cenu a s trochou kreativity letieť aj priamo do New Yorku. Bonusom je to, že spojenia sú s prestupom len vo Viedni, ďalej je to už priamou linkou za oceán a ďalším prestupom až tam.
Ak sa zaujímate o nákup leteniek za dobré ceny, isto ste si už položili otázku: Čo už je dobrá cena letenky? Mám letenku kúpiť už v tejto akcii, alebo bude ešte lepšia? Ponúkam stručný prehľad referenčných cien pre rôzne destinácie.
Podelím sa s vami o zopár odpozorovaných skutočností, súvisiach s hľadaním a nákupom letenky do vzdialených krajín za rozumnú, až nízku cenu. Niektorí z vás v mojom článku možno nájdu aj odpovede na otázky, ktoré sú s leteckým cestovateľským biznisom spojené.
Pozývam vás na výlet do národného parku Donau-Auen. Vstupnou bránou je zámok v rakúskej obci Orth, necelú hodinku a približne 40 kilometrov autom od Bratislavy.
Pri ďalekých cestách do Austrálie, či Oceánie budete prestupovať niekde na pol ceste. Napríklad na letisku v Singapúre, ktoré je vyhlásené svojou prívetivou tvárou. V pohodlí sa tu dajú prežiť dlhé hodiny, kľudne tu môžete aj (bezplatne a pohodlne) prespať. Bolo by však škoda sa nepozrieť aj do Singapúru samotného. Ponúkam niekoľko tipov pre strávanie času od zopár prestupových hodín až pod 2-3 dni
Nízkonákladové (lowcost) letecké spoločnosti presunuli leteckú prepravu zo segmentu luxusných služieb do segmentu bežných služieb pre bežného občana. Neviem ako v Ázii, ale v Európe z mne nepochopiteľných dôvodov aj zásluhou zbytočne angažovaných médií sú nízkonákladové spoločnosti brané dosť kontroverzne. Ja však nechcem rozdúchavať vášne, ponúkam vám porovnanie služieb a prístupov dvoch veľkých lowcost leteckých spoločností. Jedna pôsobí v EÚ, druhá v Ázii.
Veľké množstvo tovarov, ktoré si kupujeme v našich obchodoch, má visačku Made in China. Sú medzi nimi šmejdy, aj kvalitné produkty renomovaných firiem. Okrem tovarov sa však na európskom trhu začínajú objavovať aj služby Made in China. Ja som vyskúšal služby čínskej leteckej spoločnosti a ak máte záujem, môžete si prečítať moju cestovateľskú recenziu služieb China Eastern Airlines.