Nepozerám slovenské TV kanály, nečítam bulvár a tak som sa k pre mňa úplne neuveriteľnej správe dostal až tu na blogu. Akokoľvek rezervovane budem brať článok z bulvárneho média, tak proste stále nemôžem uveriť.
Zuzana a Martin: chápem vaše rozhorčenie a oprávnenosť vašich výhrad. Ale úplne bez irónie a úprimne by ma zaujímalo, aké máte skúsenosti, či zručnosti v práci s internetom? Pretože tu skutočne nebolo treba ani extra jazykové znalosti.
Vybrali ste si hotel Alkantara Thalassa v tuniskej Djerbe. Pre zjednodušenie vyberiem len dva zdroje recenzií: tripadvisor.com a booking.com. Kliknutím sa vám otvoria stránky s recenziu uvedeného hotela.
A teraz moje rady z pohľadu cestovateľa, ktorý si vyberá zásadne na základe podobných informácií na internete:
Nie je dôležité, koľko hviezdičiek uvádza hotel sám o sebe, alebo koľko mu udáva cestovka. V tripadvisore vidíte, že z piatich krúžkov sú zaplnené dva a pol. Vybrali ste si 91 „najlepší" hotel z celkovo 118-tich, ktoré tam poznajú. Na bookingu vidíte celkom prijateľné hodnotenie 7,4. ALE: ak si vyberám 5-hviezdičkový hotel a chcem si ho skutočne užiť, neberiem nič pod 4 plné krúžky plus kúsok, resp. pod hodnotenie 8,3 (povedzme). Ak má v tripadvisore kolonka Terrible toľko hlasov, ako ostatné kolonky dohromady, tak tam by som neposlal ani nepriateľa.
Nie je ale dôležité len jednoduché hodnotenie pomocou čísel. Treba si hlavne prečítať slovné hodnotenia. V danom prípade si myslím, že nie sú potrebné ani znalosti jazyka. Použité výrazy „Catastrophique", "Scheiße" sú myslím dostatočne medzinárodné. A potom na internete si predsa text môžete nechať preložiť aj do slovenčiny.
Ale aby sme nezostali len pri extrémnom prípade hotela Alkantara Thalassa v tuniskej Djerbe. Do tripadvisoru môžu recenziu napísať aj ľudia, ktorí v skutočnosti v danom hoteli neboli. Veľmi oslavným recenziám neprikladajte váhu. Respektíve pri výbere hotelu s vyšším štandardom by ich mala byť väčšina (nad 70%) Pri čítaní hodnotení sa zamerajte hlavne na tie negatívne. Použite vylučovaciu metódu a snažte sa vylúčiť tie hotely, ktoré majú nedostatky, ktoré by vám vadili najviac. Ak sa nejaká negatívna vlastnosť objaví vo viacerých hodnoteniach (3 a viac), temer isto to bude pravda. Ešte raz: skutočne čítajte text, konečné rozhodnutie nemôže byť založené len na číselných hodnoteniach.
Hodnotenia na bookingu môžu pridať len tí užívatelia, ktorí si cez danú stránku ubytovanie rezervovali a pobyt skutočne absolvovali (zväčša sa platí až priamo v hoteli). Opäť, dôsledne čítajte hlavne negatívne reakcie. Ak je ich tam len zopár, tak môžu byť od chronických sťažovateľov. Alebo sa dočítate, že cestovateľovi vadilo niečo, čo by vám nevadilo. Sústreďte sa najmä na tie skutočnosti, ktorým prikladáte váhu vy osobne.
Kúpa dovolenky je temer pre každého do istej miery hľadanie kompromisu. Dosiahnuť čo najvyšší štandard za istú cenu. Uznávam, že na toto spotrebujete už viac času. Rádovo hodiny pri počítači vám môže trvať, kým nájdete medzi cenovo akceptovateľnými ponukami aspoň jednu, ktorú nebude dôvod vylúčiť. Ale ak výberu nechcete, či nemôžete venovať viac, ako pár minút, skúste si do gúgla dať PRED KÚPOU aspoň meno a lokalitu vybraného hotela. Verím, že akokoľvek to Zuzana a Martin takto nemysleli, ich ostrašujúci príklad vám pômôže sa premôcť sa a vybranú dovolenku podrobiť aspoň minimálnej lustrácii.
Do diskusie privítam uvedenie ďalších stránok s recenziami ubytovania a cestovateľských služieb, ktoré používate pri výbere dovolenky.