Let zrušila nízkonákladová letecká spoločnosť
Takáto spoločnosť nemá partnerské letecké spoločnosti, nemôžete očakávať, že vás presunú na iný let inej spoločnosti. Ak vám zrušia let smerom tam a mali ste v tej istej rezervácii aj spiatočný let, budete si môcť zmeniť termín oboch letov, prípadne získať späť peniaze, ktoré ste zaplatili za oba lety. Niekedy býva cenovo výhodné si kúpiť dve oddelené letenky pre let tam a späť. V prípade zrušenia letu smerom tam sa prejaví druhá strana mince cenovej výhody: spiatočného letu sa ponuka zmeny termínu či vrátenia peňazí veľmi pravdepodobne nebude týkať.
Toto platí aj vo všeobecnosti: ak máte všetky segmenty letového itinerára na jednej letenke (nie nutne všetky lety rovnakou leteckou spoločnosťou) je to pri problémoch (zrušenie, posunutie a podobne) výhoda. Ponúkané riešenie sa bude automaticky vzťahovať na celý (zostávajúci) itinerár.
Let zrušila klasická letecká spoločnosť
Plánovali sme to ako víkend v Štokholme. Spiatočné letenky sme mali od Austrian Airlines. Asi pol hodinu po štarte kapitál lietadla oznámil, že máme problém s hydraulikou a vraciame sa späť na letisko vo Viedni, kde sa o nás postará pozemný personál. Naivne som si to vtedy predstavoval tak, že nás bude čakať náhradné lietadlo a poletíme priamo do Štokholmu. Nasmerovali nás ku prepážkam „transfer desk“, kde riešia záležitosti pri prestupoch „vnútri“ letiska (air side). Mal som šťastie, že som bol prvý v rade. Dokázali naše letenky presmerovať (partnerskými spoločnosťami) cez Prahu do Štokholmu ešte v ten deň a do cieľa sme sa dostali síce o pár hodín neskôr, ale víkend bol zachránený. Neverím však, že našli kapacity pre všetkých pasažierov lietadla tak, aby sa do cieľa dostali ešte v ten deň.
V dnešnom online svete je veľkou výhodou, ak máte povedzme v mobile aplikáciu, ktorá vám vie zobraziť aktuálny stav plánovaného letu. Môžete tak získať zásadnú časovú výhodu a problém zrušeného letu začať riešiť skôr, ako cestujúci, ktorý sa o zrušení letu dozvie až na letisku. Budete tiež potrebovať číslo (identifikáciu) vašej rezervácie, telefónne číslo a možnosť sa dovolať na hotline leteckej spoločnosti. Tej leteckej spoločnosti, ktorá problémovú letenku vystavila, čo nie je nutne tá, ktorej let bol zrušený. V prípade problému väčšieho rozsahu (počasie) môže vybavenie telefonátu trvať aj hodinu, dve. Z ktorých väčšinu času budete čakať na spojenie s operátorom.
V situácii, kde problémy s odletom spôsobilo počasie je dobré poznať isté súvislosti. Letecké spoločnosti budú v tomto prípade rušiť lety dopredu. Povedzme, že na utorok sa v New Yorku predpovedá snehová búrka. Americké letecké spoločnosti zrušia už pondelkové lety. Napríklad preto, aby im lietadlo v utorok nezostalo visieť niekde mimo svoju základňu. Európske letecké spoločnosti budú v opačnej situácii: lietadlo do NY je už na ceste a bude v ich záujme, aby spiatočný let v pondelok uskutočnil. Aby lietadlo dostali „domov“ a mohli ho použiť na iné linky. Oni zasa zrušia let z Európy do NY v utorok.
Je preto dobré si vedieť zistiť, aké iné lety lietajú na trase vášho zrušeného letu. To si môžete dopredu zistiť napríklad na tejto stránke.
Je veľmi dôležité uvedomiť si zásadný rozdiel medzi rušením letov zo strany letiska (letisko je uzatvorené) a rušením letov zo strany leteckých spoločností. Letisko zruší lety len skutočne v krajnom prípade, keď už nemôže technicky zabezpečiť odlety a prílety. Letecká spoločnosť naopak ruší lety už vtedy, keď sú náklady na odlet zo zasneženého letiska väčšie, ako sú straty, súvisiace so zrušením letu.
V prípade letu zrušeného z dôvodu problémov jedného konkrétneho lietadla budú vaše možnosti relatívne dobré. Letecká spoločnosť má priestor vás presmerovať po inej trase. Tiež je v ich možnostiach vám zabezpečiť ubytovanie. V prípade väčších problémov (typicky počasie) je riešenie súvisiacich problémov na vás. Neznamená to, že vám náklady nakoniec niekto (aerolinka, poisťovňa) nepreplatí. Ale rozhodne nemôžete čakať, že vám niekto nájde hotel, či zabezpečí dopravu do hotela.
Letecká doprava, patálie s prestupom a batožinou
Dnešná spoločnosť sa žiaľ posúva od normálnej k nárokovej. Zvykneme skôr hľadať vinníka, nárokovať si nerealizovaľné, ako hľadať reálne použiteľné riešenie. Ak sa dostanete do patálií v súvislosti s leteckou dopravou, skúste sa najprv zamyslieť nad realizovateľnými a možnými riešeniami situácie. Na hotline leteckých spoločností toho dokážu skutočne veľa. Ale len z množiny možného. Nie je problém slušne oponovať ich ponuke posunutia letu o dva dni tým, že by ste chceli jeden konkrétny dnešný let, u ktorého veríte, že odletí. Čím skôr začnete problém riešiť a čím viac informácií o reálnych možnostiach máte, tým lepšie riešenie si dokážete dohodnúť.
Nie je v mojich schopnostiach postihnúť všetky situácie, ktoré sa môžu vyskytnúť. Rád odpoviem na otázky v diskusii s cieľom, aby otázky aj odpovede boli doplnením článku a mohli byť užitočné pre čitateľov, ktorí sa budú chcieť dozvedieť viac.